مدیریت کابلهای شبکه و آرایش رک

مدیریت کابل و آرایش رک

دیتاسنترهای امروزی از ردیف هایی از سرورهای رک و کابینت های شبکه تشکیل شده اند تا از کابل های دیتا، کابل های برق و دستگاه های شبکه پشتیبانی کنند. مدیریت کابل حرفه ای در یک رک محدود و کاملا پر شده، بسیار مشکل است. با این وجود اگر شما از راهنمایی های مناسب پیروی کنید، مدیریت کابل و آرایش رک برای شما مانند کابوس ترسناک نیست. در ادامه ما می خواهیم توصیه های مفیدی را برای مدیریت کابل و آرایش رک ارائه دهیم و برخی از ابزارهای مدیریتی کارآمد را به شما پیشنهاد دهیم.

مزایای مدیریت کابل و آرایش رک

مدیرت کابل رک اگر به درستی انجام نشود می تواند مشکلات زیادی را به وجود بیاورد که از این بین می توان به خرابی کابل ها که مستقیما منجر به خطای انتقال داده ها و مشکلات عملکردی و خرابی سیستم می شود اشاره کرد. در عوض، مدیریت کابل و آرایش رک مناسب می تواند مزایای زیر را به همراه داشته باشد:

  • عملکرد سیستم بهبود یافته – مدیریت کابل و آرایش رک منجر به جدا کردن کابل های دیتا و برق در داخل رک می شود که این امر احتمال تداخل را به شدت کاهش می دهد.
  • در دسترس بودن پیشرفته – مدیریت کابل شبکه و آرایش رک موثر امکان دسترسی ساده تر به کابل ها و دستگاه های فناوری اطلاعات را فراهم می آورد و حتی خطاهای انسانی را کاهش می دهد.
  • تعمیر و نگهداری و البته سرویس دهی بهتر – مدیریت موثر کابل رک همچنین دسترسی ساده تر و ایمن تر به اجزای منفرد را تضمین می کند.
  • افزایش راندمان خنک کنندگی – آرایش رک مناسب اجازه تهویه هوای بهتر را می دهد، مدیریت کابل رک موجب سازماندهی کابل ها و ایجاد مسیرهای تهویه هوا می شود.
  • مقیاس پذیری بهبود یافته – مدیریت کابل در رک امکان تغییر، اضافه کردن و تعویض قطعات را ساده می کند و ادغام رک ها و اجزای اضافی برای نیازهای بعدی را ساده تر می کند.

راهنمای مدیریت کابل و آرایش رک

در بالا، ما مزایای مدریت کابل رک را توضیح دادیم؛ در ادامه یک راهنمای گام به گام برای شما آورده شده است که در مورد نحوه انجام صحیح مدیریت کابل و آرایش رک مناسب توضیحات بیشتری را ارائه می دهد:

  • برنامه ریزی مناسب – برنامه ریزی مناسب تا حد زیادی به یکپارچه سازی فرآیند مدیریت رک ها کمک می کند. مشاوره با پیمانکارن حرفه ای کابل کشی همیشه می تواند کمک کننده باشد.
  • مسیر کابل های برق و دیتا را تعیین کنید- تعیین کنید که آیا کابل ها از بالا یا پایین رک وارد می شوند. سپس مسیرهایی را برای جدا کردن کابل های دیتا و قدرت و کابل های دیتای مسی و فیبری برنامه ریزی کنید.
  • کابل ها را مشخص کنید – برای اطمینان از قابل تشخیص و شناسایی بودن کابل ها، از کابل های رنگی استفاده کنید.
  • از کابل ها محافظت کنید – کابل ها باید در نقاطی مانند لبه های تیز و یا نقاط گرم قرار داده نشوند.
  • ایمن نگه داشتن کابل ها – برای جلوگری از حرارت بیش از حد و ایجاد فشار روی نقاط بحرانی، کابل ها و اتصالات باید ایمن نگه داشته شوند.
  • از مشکلات حرارتی خودداری کنید – مطمئن شوید که تهویه هوا به خوبی مسیر شده است چونکه جریان هوای محدود باعث افزایش دما می شود و طول عمر دستگاه های شما را کاهش می دهد.
  • مستند سازی – زیرساخت ها از جمله انواع کابل ها؛ تعداد کابل ها و غیره را مستند سازی کنید.

ابزارهای کارآمد برای مدیریت کابل رک

در ادامه 5 ابزار مدیریتی وجود دارد که می توانند مدیریت کابل در رک ها را ساده تر کنند:

مدیر کابل افقی

مدیر کابل افقی برای هر نوع کابل (فیبر، کواکسیال، کابل های مسی و غیره) ایده آل می باشد و به شما اطمینان می دهد که کابل های شما به خوبی سازمان یافته و محافظت می شوند. مدیر کابل افقی با طراحی 1U یا 2U روی رک ها قابل نصب هستند و برخی از آنها داکت و حلقه های D شکل را برای دسترسی ساده تر به رک ارائه می دهند.

مدیریت کننده کابل عمودی

مدیر کابل عمودی

مدیر کابل عمودی برای سازماندهی و نگه داشتن کابل ها و اطمینان از تهویه هوا و جلوگیری از گرم شدن بیش از حد محیط رک بسیار ایده آل هستند. مدیر کابل عمودی برای نصب هایی که نیاز به صرفه جویی در فضا دارند و یا در آینده نیاز به فضای بیشتری دارند تا بتوانند شبکه خود را توسعه دهند بسیار ایده آل است.

سینی کابل داخل رک

سینی و حلقه کابل

اگر شما به سازماندهی کابل در رک نیاز دارید می توانید از حلقه کابل استفاده کنید. سینی کابل برای اجرای کابل از یک مکان به مکان دیگر بسیار عالی هستند و می توانند در کف یا بالای رک نصب شوند.

پچ پنل شبکه

پچ پنل مس

برای شبکه های داده و ارتباط از راه دور پنل مس ضروری است. پچ پنل یک برد با تعدادی پورت مختلف است که برای اتصال سیم کشی شبکه استفاده می شود. پچ پنل اترنت بسته به نوع  و کابل مورد نیاز شما در انواع مختلفی از کانفیگ های مختلف ارائه می شود برای مثال پچ پنل Cate5e، پچ پنل Cat6، پچ پنل Cat6a و غیره وجود دارند که هر کدام دارای تعداد پورت های متفاوتی هستند (پچ پنل 24 پورت؛ پچ پنل 48 پورت و غیره).

پچ پنل فیبر نوری

پچ پنل فیبر نوری

پچ پنل فیبر نوری به طور خاص برای کابل های فیبر نوری طراحی شده اند. همچنین به عنوان واحد ترمینال شناخته می شود که می تواند کانکتورها، کابل ها و موارد دیگر را در خود جای دهد. تکنسین های شبکه می توانند کابل های فیبری را به راحتی از طریق اتصال کراس به هم وصل کنند، این پچ پنل کابل را تست می کند و آن را به سایر تجهیزات شبکه متصل می کند. همچنین می توان پچ پنل خالی را برای ترکیب کابل فیبری و مسی انتخاب کرد. 

نتیجه گیری آرایش رک

مدیریت کارآمد رک و آرایش کابل موثر به بهبود قابلیت ردیابی کابل، تهویه هوا، راندمان خنک کنندگی و کاهش زمان عیب یابی کمک می کند و این در حالی است که احتمال خطای انسانی را کاهش می دهد. راه حل های مدیریت کابل و آرایش رک مناسب و همچنین استفاده از ابزارهای مدیریت کابل که در بالا اشاره شد می توانند به سازماندهی رک سرور شما کمک کند.