آموزش سوکت زدن کابل شبکه به صورت استرایت و کراس

آموزش سوکت زدن کابل شبکه به صورت استرایت و کراس

در بیشتر مواقع برای کابل کشی شبکه نمیتوان از پچ کورد ها استفاده کرد زیرا پچ کورد ها در اندازه های استاندارد تهیه شده اند ولی ساختمان هایی که نیاز به شبکه کردن دارند به کابلهایی با اندازه های متخلف نیاز دارند بنابراین برای اینکه بتوانیم به صورت اصولی کار شبکه کردن یک ساختمان را انجام دهیم باید از کابلهای باز که بصورت حلقه ای عرضه میشوند استفاده کنید برای خرید کابل شبکه میتوانید از سایت ایران تبدیل اقدام به خرید نمایید.در این نوشته از ایران تبدیل میخواهیم روش سوکت زدن کابل شبکه و کابل تلفن را به شما آموزش دهیم.

لوازم مورد نیاز برای سوکت زدن کابل شبکه

کابل شبکه

سوکت زدن کابل شبکه
گرد بر یا همان سیم لخت کن

سیم لخت کن کوچک گرد بر کابل شبکه زرد


کاور سوکت یا بوت کاور

کاور سوکت شبکه


سوکت شبکه ( CAT6 یا CAT5)

کانکتور RJ45 شبکه سوکت کابل شبکه


آچار شبکه (کریمپر )

آچار سوکت زن شبکه و تلفن

دو نوع استاندارد برای سوکت کابل شبکه وجود دارد که به آن کلاس A و کلاس B میگویند.بهتر است قبل از سوکت زدن باید به این نکته دقت کنید که کابلهایی که در شبکه مورد نظر وجود دارند از چه استانداردی پیروی میکنند و بستگی به نوع استانداردی که در شبکه مورد نظر وجود دارد باید سوکت کابل ها را پرس کنیم.

در ابتدا باید متراژ کابلی که نیاز داریم از حلقه کابل جدا کرده و در هر طرف کابل یک کاور سوکت قرار داده و کمی آن را پایین تر بکشید تا در موقع انجام دادن کار مزاحم شما نباشد.سپس به مقدار تقریبا 3 سانت توسط سیم لخت کن روکش کابل را جدا کنید.

کابل شبکه درجه یک

همانطور که در عکس بالا میبینید کابلها دارای 8 رنگ میباشند و در بین آنها یک جداکننده وجود دارد.قبل از سوکت زدن باید جدا کننده کابلها را از پایین ترین قسمت جدا کنید ولی توصیه ما این است قبل از بریدن جداکننده ، ان را با انبر دست کمی به سمت بیرون کابل بکشید که در هنگام مرتب کردن رنگبندی رشته ای کابل بتوانید این کار را به راحتی انجام دهید.سپس میتوانید کابلها را از هم جدا کرده و پیچ کابلها را نیز بگیرید.

سوکت زدن کابل شبکه

کابل شبکه دارای هشت رنگ میباشند که میتوانید در تصویر زیر رنگ های کابل شبکه راببینید.

سوکت زدن کابل شبکه

دو نوع رنگ بندی برای سوکت زدن وجود دارد که در بالا به آن اشاره کردیم،کلاس A و کلاس B که در تصویر زیر رنگبندی استاندارد را میبینید.برای استفاده از کابلها در شبکه حتما باید از یک کلاس برای سوکت زدن کابل استفاده کنید.ولی در صورتی که نیاز به کابل کراس دارید باید یک طرف را کلاس A و یک طرف را کلاس B پرس کنید.

رنگ بندی سوکت شبکه کلاس A

رنگ بندی کابل شبکه کلاس A

 

رنگ بندی سوکت شبکه کلاس B

رنگ بندی کابل شبکه کلاس B

در نمای کلی رشته های کابل شبکه بصورت زیر داخل سوکت قرار میگیرند.کلاس A در سمت راست تصویر و کلاس B در سمت چپ تصویر قرار دارد.برای کابلهای مستقیم باید یک کلاس را انتخاب کرده و در دو طرف کابل سوکت را پرس کنید.

کلاسهای کابل شبکه

 

برای شبکه کردن دو یا چند سیستم باید از مدل مستقیم یا straight استفاده کنید.برای اتصال دو کامپیوتر از طریق پورت اترنت باید از کابلهای کراس اوور استفاده کنید.برای تهیه یک کابل کراس اور کافیست یک طرف کابل را سوکت کلاس A پرس و طرف دیگر را کلاس B پرس کنید.در کابلهای کراس اور جای پینهای 1 و 3 و همچنین 6 و 2 که مربوط به ارسال و دریافت میباشد معکوس میشوند تا امکان تبادل مستقیم اطلاعات وجود داشته باشد..

تهیه کابل کراس اوربعد از اینکه رشته های کابل را کنار هم مرتب کردید برای قرار دادن رشته ها داخل سوکت باید به وسیله قسمت کاتری که بر روی آچار شبکه وجود دارد کابلها را به یک اندازه برش بزنید تا رشته های کابل به یک اندازه و منظم در کنار هم قرار بگیرند.

بریدن کابل شبکه برای سوکت زدن

سپس پین های سوکت را به سمت بالا گرفته و کابل را داخل سوکت قرار میدهیم.دقت کنید هنگام قرار دادن کابل داخل سوکت ، رشته های کابل جا به جا نشوند.بعد از قرار دادن کابل داخل سوکت باید توسط آچار سوکت زن یا همان کریمپر، سوکت را پرس کنیم

طریقه سوکت زدن کابل شبکه

در این مرحله بدون اینکه رشته های کابل در داخل جا به جا شوند باید به آرامی سوکت و کابل را داخل آچار سوکت زن خود قرار داده و سوکت را پرس کنید.

سوکت زدن کابل شبکه

در آخر میتوانید توسط یک دستگاه تستر کابل شبکه ، کابلی که ایجاد کرده اید را تست کنید و در صورتی که تمام پینها متصل بود کاور سوکت را که در مراحل اول روی کابل کشیده بودید به ابتدای کابل منتقل کنید.با قرار دادن کاور سوکت بر روی سوکت باعث استحکام سوکت شده و از شکسته شدن زبانه سوکت جلوگیری خواهد شد حال میتوانید از پچ کوردی که ایجاد کرده اید در شبکه مورد نظر خود استفاده کنید.لازم به ذکر است میتوانید پچ کورد های وی نت را از سایت ایران تبدیل به عنوان نمایندگی وی نت به قیمت عمده خریداری نمایید. 

کابل شبکه سوکت خورده

کابل شبکه سوکت خورده